НовиниВсі новини |
Сторінка медичної сестри
Зацаринна
Тетяна Анатоліївна
У нашому дошкільному закладі медична сестра:- проводить профілактичні щеплення дітям згідно плану; - щоденно оглядає дітей на виявлення педикульозу та організовує огляд дітей на гельмінти; - контролює виконання санітарно-епідеміологічного режиму в дошкільній установі та виконання повітряного і питного режимів, харчування дітей по групах; - контролює своєчасне проходження медоглядів працівниками закладу; - разом з лікарем і методистом розробляє систему загартування дітей, контролює проведення такої роботи в групах; - проводить аналіз захворюваності дітей, накреслює шляхи усунення причин захворюваності дітей
Про організацію харчування дошкільників у нашому садочку:
Харчування дітей у ДНЗ здійснюється у відповідності до вимог Інструкції по організації харчування дітей в ДНЗ, затвердженої спільними наказом МОЗ і МОН України № 298/227 від 17.04.2006 р та зареєстрованої в Мінюсті 05.05.06 р. № 523 (12397). Схеми, маршрути та графіки постачання харчових продуктів та сировини розробляються та узгоджуються районною СЕС. Забезпечується дотримання санітарно-гігієнічних вимог згідно ст. 17 Закону України «Про забезпечення санепідемблагополуччя». Неухильно виконується робота по запобіганню спалахів інфекційних захворювань та харчових отруєнь. Регулярно проводиться профілактика йодної недостатності серед дітей шляхом вживання в їжу йодованої солі. За даними медичних оглядів виявляється контингент дітей, які підлягають дієтичному харчуванню. Під постійним контролем знаходиться вітамінізація харчування дітей. В групах вирощується зелена цибуля, яку діти вживають під час їжі. Періодично організовуються вітамінні столи з морквою, капустою, буряком, яблуками. Раз у квартал проводиться аналіз виконання натуральних норм та подається інформація до районного відділу освіти. Регулярно якість та калорійність харчування контролюється районною СЕС. Беруться також проби води та змиви на наявність шкідливих бактерій як у харчоблоку, так і в групах. Суттєвих зауважень з боку СЕС не виявлено. Постійно ведеться просвітницька робота серед батьків з питань харчування, профілактики захворювань, пов’язаних з якістю харчування. Питання харчування дітей, всі його аспекти тримаються під постійним контролем старшою медичною сестрою, завідувачем, завгоспом. Ведеться медичний контроль за технологією приготування страв, про що робляться відповідні записи. Під постійним контролем видача їжі з кухні та отримання її помічниками вихователів. Графік роздачі їжі розміщено на вході до харчоблоку. Ведеться контроль наявності сертифікатів на продукти, які завозяться. По питанню харчування проводиться кропітка, ретельна, щоденна, робота. Результат – задоволені діти, вдячні батьки, є факти, що мами запитують рецепти тих чи інших страв, щоб приготувати їх вдома. Особливо дітям подобаються ліниві голубці, вареники з м΄ясом, пиріжки з різними начинками, борщ, ліниві вареники, сирники та багато іншого. Харчування дітей трьохразове. Його режим (сніданок, обід, підвечірок) включений в режим дня дітей і затверджений керівником закладу. У групах в куточках для батьків вивішується щоденне меню. Меню-розклад складається відповідно до картотеки страв дошкільного закладу. Щоденне меню при наявності відповідних продуктів складається відповідно до перспективного меню. За меню-розкладом розподіл їжі є таким: сніданок – 25%, обід – 35%, підвечірок – 20%. На харчоблоці є «Куточок кухаря», де розміщені пам’ятки для працівників щодо орієнтовного об’єму готових страв та окремих продуктів для дітей. Готуються вони відповідно до технології приготування страв у дошкільних навчальних закладах. В наявності є також примірні двотижневі меню на зимово-весняний та літньо-осінній періоди, які затверджені керівником та узгоджені з санітарно-епідеміологічною службою. Вони складені з урахуванням забезпечення закладу сезонними продуктами. Харчування дітей різноманітне, у меню присутні м'ясні, рибні страви, молочно-кислі продукти, твердий сир соки та фрукти. Щоденне меню при наявності відповідних продуктів складається відповідно до перспективного меню.
Перспективне меню на зимово-весняний період
Основні принципи дитячого харчування:
1. Правильна організація режиму харчування. 2. Адекватна енергетична цінність раціонів, що відповідає енерговитратам дітей. 3. Збалансованість раціону за всіма харчовими факторами, що містять білки і амінокислоти, жири тваринного та рослинного походження, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі та мікроелементи, клітковина та харчові волокна. 4. Максимальна різноманітність раціону що є основною умовою забезпечення його збалансованості, яке досягається шляхом використання достатнього асортименту продуктів і різних способів кулінарної обробки. 5. Врахування у харчуванні індивідуальних особливостей дітей (харчова алергія, надмірна вага тіла). 6. Забезпечення санітарно-гігієнічного контролю організації харчування. 7. Відповідність енергетичної цінності раціону енерговитрат дітей різних вікових категорій.
Психологічні проблеми харчування у дітей Харчування — це одна із найважливіших функцій, яка забезпечує життєдіяльність нашого організму. Процес харчування у людини поряд з біологічною функцією виконує також соціальні, психологічні функції. Їжа може бути формою спілкування, джерелом позитивних емоцій, засобом відсторонення від власних проблем. Розрізняють декілька видів їжі за психологічним фоном, який їжа формує: · їжа, яка дає почуття впевненості і захищеності (молоко); · їжа, яка дає почуття фізичної сили і міці (м’ясо); · їжа, яка підкреслює високий соціальний статус (кав’яр та червона ікра); · їжа дорослих, яка заборонена для дітей (кава, вино). Виникнення харчових розладів пов’язане не тільки з органічними, але й із психологічними, соціальними факторами, самі ж харчові розлади відносять до психосоматичних. У дошкільному віці підвищений або знижений апетит дитини психологи більш за все пов’язують з дисгармонійними сімейними стосунками, неправильною поведінкою батьків, їх неправильним уявленням про здорове харчування. Часто батьки, діти яких страждають порушенням харчової поведінки, не можуть правильно організувати режим харчування дитини. Помилкою також може бути неправильне використання продуктів харчування, які не відповідають віку дитини, догодовування в проміжках часу між основними прийомами їжі, надмірне вживання солодощів. Батьки іноді не враховують фізіологічних можливостей дітей, пропонуючи їм надмірну кількість харчів. Процес харчування може бути пов’язаний із негативними емоціями (конфлікт між мамою (татом) та дитиною, обмеження свободи дитини, вимагання ідеальної чистоти, ультиматуми, погрози). Знизити апетит дитини може критика батьків на її адресу за обіднім столом. Діти можуть відмовитись від харчування через пригнічений стан. У багатьох випадках відмова від їжі є для дитини засобом привертання уваги до себе батьків та близьких. Неадекватне виховання батьками, які нехтують дитиною або схильні до гіперопіки, постійно все забороняють або все дозволяють, не вчать дитину адекватно реагувати на внутрішні стимули голоду і насичення їжею, тому уявлення про здорове тіло не може у неї розвиватись. Конфлікти між мамою (татом) та дитиною можуть також сприяти розвитку ожиріння. Нерідко діти починають вживати велику кількість їжі в тому випадку, якщо вони відчувають себе кинутими, якщо їм недостатньо любові, тепла. У даному випадку їжа є джерелом позитивних емоцій. Діти переїдають, схильні до надмірної ваги або страждають від ожиріння саме в тих сім’ях, де відсутня культура харчування, правильне уявлення про здорове харчування. Дуже часто дітей примушують з’їдати все, апелюючи до того, що не можна викидати харчі. Пізніше для багатьох дітей переїдання стає звичкою.
Привчайте дитину: · перед прийомом їжі обов’язково мити руки з милом, витирати їх індивідуальним рушником; · самостійно сідати на стілець та підсовувати його до столу; · під час прийому їжі охайно вживати тверду їжу; · відкушувати хліб маленькими шматочками, заїдати його рідкою їжею (суп, борщ тощо); самостійно їсти ложкою з тарілки, пити з чашки; · не обливатись;після прийому їжі користуватися серветкою, вставати зі стільця. · навчайте малюка підтримувати чистоту навколо себе, бути охайним, пояснюйте йому, що і як треба робити.
Не такий страшний вовк, як його малюють, або як навчити дитину не боятися медичних процедур
Спокій, лише спокій Не дарма персонаж вiдомої казки Астрiд Лiндгрен повторював це щоразу, коли прилiтав до свого друга Малюка. Дiти мають одну чудову здатнiсть, яку з роками, на жаль, часто втрачають, — вiдчувати емоції оточення. Безумовно, спокiйна мати — це здорова й не схвильована дитина. Та слiд також пам’ятати: якщо хвилюються iншi рiднi (бабуся п’є заспокiйливе перед вiдвiдуванням закладу охорони здоров’я, а старший брат зловтiшно розповiдає про майбутнi жахи) чи в манiпуляцiйному кабiнетi нервуються лiкар або медична сестра, зокрема молодi спедiалiсти, то дитина також вiдчуває тривогу, починає вередувати. Але й це дорослим необхiдно сприймати з розумiнням, оскiльки цiлком логiчно: якщо дитина вiдчувас внутрiшнiй дискомфорт, то цей стан проявляється в рiзних поведiнкових реакцiях. Було б дивно й неадекватно, якби дитина вiдчувала гостру внутрiшню тривогу й при цьому усмiхалася чи сміялась.
Гра як чарівний інструмент Страх у дитини виникає не завжди лише перед очiкуванням болю. Дитина може злякатися самої атмосфери в закладi охорони здоров’я пiд час першого вiзиту. Укол — це не завжди боляче. А ось страх очiкування цього болю може негативно вплинути на несформовану нервову систему дитини, а згодом — i на її здоров’я. Щоб уникнути першого негативного враження, яке i є причиною страхiв, перед вiдвiдуванням закладу охорони здоров’я варто ознайомити дитину з медичними процедурами за допомогою гри. Безумовно, самої гри недостатньо, але вона необхiдна. Чудово, коли в грi «вiдвiдування лiкаря» беруть участь усi члени сiм’ї. Необхiдно перiодично обмiнюватися ролями, щоб дитина встигла побувати не лише в ролi пацiєнта, а й мами чи тата, лiкаря чи медичної сестри. Рiзноманiтнiсть i переживання позитивного досвiду в рiзних ролях — чудовий шлях до пiдвищення рiвня стресостiйкостi дитини. Потрiбно розумiти, що «медичнi» iгри — це не лише профiлактика стресiв перед можливими «больовими» страхами дитини, зокрема перед медичними процедурами. Адже коли ми, наприклад, вимiрюємо тонометром тиск у бабусi, це звичайна захоплива гра, яка зовсiм не асоцiюсться в дитини з больовими вiдчуттями.
Ігровi варiанти формування позитивного образу медичної допомоги:
• Розбите колiно. Помастили розчином брильянтового зеленого; якщо боляче, разом подули; все зажило, тому можна побiгати i пострибати разом вiд радості. • Біль у животі. Прийняли мiкстуру; погладили животик; вже не болить. • Біль у горлi. Пополоскали; зробили інгаляцiю; побризкали «чарiвною рідиною з чарівного» флакончика; вже не болить. • Кашель. Прийняли лiкарськi препарати; йдемо на процедури в заклад охорони здоров’я; лежимо, наприклад, на електрофорезi, читаємо, складаємо разом казки (дитина намагатиметься продовжити процедуру якомога довше, аби дослухати казку до кiнця); кашель минув.
В ЗДО "Ялинка" здійснюється комплекс оздоровчо-загартувальних заходів:
Традиційні: - ходіння босоніж по теплій підлозі в групах, фізкультурному залі при проведенні фізкультурних занять, ранкової гімнастики; - перебування в приміщенні та на свіжому повітрі в одязі, що забезпечує тепловий комфорт дітей; - гігієнічні водні процедури; - полоскання ротової порожнини після прийому їжі; - гімнастика пробудження (з використанням елементів досвіду М. Єфименка); - масаж рефлекторних зон стопи, використовуючи "доріжки здоров'я"; - проведення дотикового масажу; - вправи на формування правильної постави; - гімнастика для очей; - пальчикова гімнастика; - масаж долоньок горіхами, каштанами; - повітряні процедури; - вітамінотерапія: вживання в їжу часнику, цибулі, фруктів, овочів. Нетрадиційні: - дихальна гімнастика; - психокорекція (казкотерапія, кольорова терапія, сміхотерапія, психогімнастика); - полоскання горла настоями лікарських трав з поступовим зниженням температури води (старша група); - сінотерапія. Велику увагу педагоги ЗДО приділяють валеологічній освіті дітей (прищеплення стійких культурно-гігієнічних навичок, навчання догляду за своїм тілом, навичкам надання елементарної допомоги, формування позитивного відношення до власної статі, розуміння відмінності, норм стосунків між хлопчиками та дівчатками, формування вміння визначати свій стан та самопочуття). Як результат системного підходу до питань фізкультурно-оздоровчої роботи в закладі спостерігається зниження захворюваності, високі показники фізичного розвитку, у дітей сформовано певні знання з валеологічної освіти, усвідомлення значення здорового способу життя.
Із діда-прадіда народні цілителі лікували людей дарами природи. Зокрема, поколіннями доведено цілющі властивості сушених трав. Спираючись на знання народних цілителів, ми запровадили в дошкільному закладі сінотерапію. Вона допомагає дітям міцніше спати і почуватися бадьорими. Сінотерапія – це комплекс оздоровчих процедур з використанням виробів із сіна першого покосу, отави і трав'яної потерті для зміцнення здоров'я дошкільників. Висушене різнотрав’я поліпшує кровообіг, стимулює обмін речовин. Приємний аромат сіна розслаблює, знімає напруження. Після сінотерапії діти відчувають прилив енергії та натхнення. Під час сну дітей використовували подушечки із трав'яною потертю, валики та кульки для масажів. У межах сінотерапії діти залюбки створювали іграшки із сіна, якими потім гралися. Виготовлення іграшок із сіна позитивно впливало на стан здоров'я малят, адже це: • розвиток дрібної моторики рук, уяви, фантазії, інтересу до творчої діяльності; • виховання самостійності, художнього та естетичного смаку; • поліпшення емоційного стану.
Це ВАРТО ЗНАТИ:
Як уберегти дитину від застуди?
Розбився термометр, що робити?
Що необхідно знати про температуру дитини
|